Akupunktur nedir?

Akupunktur, pek çok hastalığın tedavisinde kullanılabilen binlerce yıllık geçmişi olan geleneksel bir yöntemdir. Son yıllarda ülkemizde popülaritesi oldukça artan akupunktur metoduna göre, hastalıklar vücuttaki enerji dengesinin bozulması ile ortaya çıkar. Akupunktur noktaları olarak belirlenen noktalar üzerine iğne, lazer ve ısı uygulamaları ile enerji dengesinin tekrar kurulması amaçlanır ve bu yöntemle hastalıkların tedavi edildiği ileri sürülmektedir. Günümüzde bilimsel tıp tarafından da kabul gören akupunktur, tamamlayıcı tıp kategorisinde yer almaktadır. En yaygın kullanım alanları arasında, migren ve ağrı tedavisi, hipertansiyon, sigara bırakma, depresyon ve uykusuzluk bulunmaktadır.

Dünyanın en eski tedavi metotlarından biridir. Çin tıbbının temel bir bileşeni olan akapunktur, çok ince iğnelerin vücudunuzdaki stratejik noktalara batırılmasıyla uygulanır. Özellikle ağrı tedavisinde kullanılsa da, pek çok akut ve kronik hastalık, stres yönetimi, kilo verme, alkol ve sigara bırakma gibi problemler için de tedaviye yardımcı bir seçenek olarak uygulanmaktadır.

Geleneksel Çin tıbbına göre; vücudunuzdaki yollardan (meridyenler) aktığına inanılan enerji veya yaşam gücü akışını dengelemeyi sağlayan bir tekniktir. Akupunkturda uzmanlaşmış kişiler, bu meridyenler boyunca belirli noktalara iğneler sokarak enerji akışınızı yeniden dengelemeye çalışır. Buna karşılık, batılı uzmanlar akupunktur noktalarını, sinirleri, kasları ve bağ dokusunu uyaracak yerler olarak görmektedir.

Akupunktur nasıl uygulanır?

İşleme başlamadan önce uzman, genel sağlık durumunuz, geçmişteki sağlık problemleriniz ve şu anki rahatsızlığınızla ilgili size sorular sorabilir. Ardından fizik muayene yapılır, iğnelerin yerleştirileceği yerler belirlenir ve işleme başlanır. İşlem siz oturur ya da yatar pozisyondayken uygulanır. İşlemin uygulanacağı bölgeye göre kıyafetlerinizi çıkarmanız gerekebilir. İğneler, akupunktur noktaları olarak isimlendirilen belli vücut bölümlerine yerleştirilir. Genellikle 5 ila 20 kadar iğne kullanılır.

İğneler tek kullanımlık, sterilize edilmiş, birkaç santimetre uzunluğunda ve oldukça incedirler. Batırıldıkları bölgede 20-30 dk. kadar kalırlar. Bu süre zarfında uygulayıcı iğneyi hafifçe hareket ettirebilir, iğnelere ısı veya hafif elektrik uygulayabilir. İşlem sırasında genellikle ağrı hissedilmez, ancak eğer ağrı hissederseniz mutlaka uzman uygulayıcıya bilgi vermelisiniz.Antalya Akupunktur tedavisi için genellikle 6 ila 10 seans yeterli olmaktadır.

Akupunktur nasıl etki gösterir?

Geleneksel Çin tıbbı, sağlığın “qi” (ki) olarak bilinen yaşam kuvvetiyle “yin” ve “yang” ın tamamlayıcı uçlarının dengesinin bir sonucu olduğunu savunur. Buna göre hastalık güçlerin dengesizliğinin bir sonucudur. Qi’nin insan vücudundaki yollardan (meridyenlerden) geçtiği söylenir. Bu meridyenler ve enerji akışlarına vücuttaki 350 akupunktur noktasından erişilebilir. İğnelerin bu noktalara uygun kombinasyonlarla yerleştirilmesinin enerji akışını uygun dengeye getirdiği söylenir.

Meridyenlerin ve akupunktur noktalarının var olduğuna dair bilimsel bir kanıt yoktur ancak çok sayıda çalışma akupunkturun bazı durumlarda işe yaradığını göstermektedir. Batılı uzmanlara göre ise akupunktur noktaları, sinirlerin, kasların ve bağ dokularının uyarılabildiği yerler olarak görülür. İğneyle uyarma işlemi, kan akışını arttırırken aynı zamanda vücutta ağrı giderici olarak çalışan endorfin maddesinin üretimini arttırır.

Akupunktur noktaları

Akupunktur felsefesine göre vücutta her biri çeşitli organları, bölgeleri veya vücut sistemlerini etkileyen yüzlerce hatta binlerce akupunktur noktası bulunur. Hatta modern tıpta BT taramaları sonucunda vücuttaki bu noktalarla çakışan mikro-damar kümelenme noktaları tespit edilmiştir. Geleneksel Çin tıbbı uygulayıcıları vücutta en az 2.000 akupunktur noktası olduğuna inanıyor. Dünya Sağlık Örgütü (WHO) ise 1991 yılında vücutta 361 akupunktur noktasını tanımlayan bir rapor hazırladı.

Akupunkturun faydaları

İlaçsız olarak ağrının giderilmesine yardımcı olur.

Ağrı kesici ilaçlar ile birlikte uygulandığında ağrısız geçen süreyi uzatır.

Akut ve kronik hastalıkların tedavisine ek destek sağlar ve iyileşmeyi hızlandırır.

Hastalıklara karşı korunmada ve bağışıklığın artmasında etkilidir.

Hastaların zihinsel olarak kendilerini daha iyi hissetmelerini sağlar.

Kilo vermeye yardımcı olabilir.Alkol ve sigara bağımlılığı tedavilerinde ek destek sağlamaktadır.

Akupunktur hangi hastalıklara iyi gelir?

Almanya’da yapılan araştırmalar, akupunkturun gerginlik baş ağrılarını ve migren ağrılarını azaltmaya yardımcı olabileceğini göstermiştir.

Sağlık Bakanlığına Göre Akupunktur İle Tedavi Edilen Hastalıklar

Kas ve İskelet Sisteminin Mekanik Ağrısı
Eklem Ağrıları
Migren, gerginlik tipi ve organik olmayan diğer baş ağrıları
Diş Ağrıları
Nöropatik Ağrılar
Doğum Ağrısı
Kas Spazmı,  Bel Fıtığı
Akut dönem ve Kronik Dönem Bel Ağrıları
Gebelikle İlgili Bulantı/Kusmalar
Taşıt Tutması İlgili Bulantı/Kusmalar
Gastrointestinal Sistem Bozuklukları
Kabızlık | Motilite bozuklukları | Reflü
Allerjik Rinit Bulguları
Organik Nedeni Olmayan Vertigo(Baş Dönmesi)
Dismenore(Ağrılı Adet Görme), İnfertilite(Kısırlık), Geriatrik(Yaşlı) hastalarda
Premenstrüel sendrom, Polikistik Over Sendromu
Sigara Bırakmayla Oluşan Anksiyete
Kemoterapiye ve Radyoterapiye Bağlı Bulantı, Kusma, Ağrı, Ağız Kuruluğu
Obezite Tanılı Hastada Diyete Uyum
Allerji | Egzema | Cilt Kuruluğu | Kaşıntı
Organik Nedensiz Uyku Bozukluğu
Genel iyilik hali oluşturma ve sürdürülmesinin devamında

Akupunktur kimlere uygulanamaz?

Kanama bozukluğu olanlar: Kanın pıhtılaşmasının problemli olduğu hastalıklarda akupunkturdan uzak durulmalıdır.

Kan sulandırıcı ilaç kullananlar: Çeşitli rahatsızlıklar sonucunda kan inceltici kullanmak zorunda olan hastalarda işlemin pek çok riski olabilmektedir.

Kalp pili olan hastalar: İğnelere küçük elektrik darbeleri uygulanabilmektedir. Bu durumda kalp pilinin çalışması engellenebilir.

Hamileler: Akupunkturun erken doğuma yol açabilme ihtimali bulunmaktadır.

Akupunkturun yan etkileri nelerdir?

Akupunkturun yan etkileri genellikle steril olmayan iğneler ya da uygulayıcının yeterli olmaması sonucu gelişir. Klinik ve uzman konusunda karar verirken iyi araştırmak gerekir.

Zeynep SÖYLER
Koordinatör